Ga naar de hoofdinhoud

Onderzoeksrapport Smikkelen van eetbaar groen gepubliceerd

In 2024 deden 94 basisscholen in Noord-Brabant mee aan het programma Smikkelen van eetbaar groen opgezet dankzij een bijdrage van Regio Deal Noordoost-Brabant door Jong Leren Eten, IVN Natuureducatie en stichting Spoony. Doel van het programma was om basisschoolkinderen te leren wat gezonde, eerlijke en duurzame keuzes zijn én hen voedselvaardigheden bij te brengen. Uniek was de integratie van voedseleducatie en moestuinieren en de koppeling aan 45 lokale ondernemers, zoals restaurants, supermarkten en zorginstellingen.

De leerlingen gingen actief aan de slag met Spoony’s educatieve doe-pakket met werkboekjes en opdrachten. De opgedane kennis brachten ze direct in de praktijk. Ze ontwikkelden bijvoorbeeld een waterpromotiecampagne voor in sportkantines, interviewden de chef-kok van een lokaal restaurant over de kwaliteit van het kindermenu, of gingen op bezoek bij een zorginstelling om bewoners te interviewen hoe zij vroeger aten, kookten en boodschappen deden. Naast het lespakket konden basisscholen ook aan de slag met een moestuincoach in de moestuin of voedselbosje. Uiteindelijk zijn er 41 scholen aan de slag gegaan met een moestuin op school, een educatief voedselbosje of een mini-moestuin gecombineerd met lessen bij de Educatieboer. Zij zijn gestart in 2024 en willen dit voor ten minste 3 jaar integreren in het onderwijsaanbod. Na een succesvolle uitvoering is nu ook het onafhankelijke onderzoeksrapport van het project gepubliceerd. Het Louis Bolk Instituut onderzocht hoe groot het draagvlak voor voedseleducatie is in de regio Noordoost-Brabant. De uitkomst is hoopgevend: er is veel energie, enthousiasme en urgentie bij scholen om voedseleducatie in te zetten en hierbij contact te zoeken met lokale ondernemers. Tegelijkertijd blijft tijdsdruk een uitdaging.

Belangrijkste inzichten:
  • Leerkrachten noemen het lespakket praktisch, aantrekkelijk en eenvoudig te gebruiken.
  • Leerkrachten zijn enthousiast over lokale samenwerking met onder andere ondernemingen, boeren en moestuincoaches.
  • Borging vraagt om actieve betrokkenheid van een schoolambassadeur (zoals een leerkracht, ouder of directeur), en om samenwerking met bestaande netwerken zoals Jong Leren Eten, IVN en JOGG.