Ga naar de hoofdinhoud

Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDENREGULIERE BESTELLINGEN SPOONY


1 ALGEMEEN

1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle Reguliere Bestellingen bij Spoony en op de diensten als omschreven in artikel 3 (“Diensten”). “Reguliere Bestellingen” zijn bestellingen die plaatsvinden via het bestelsysteem van Spoony met eigen inlogcode per Klant (dus niet haar webshop).


1.2 In deze algemene verkoopvoorwaarden – hierna “de Voorwaarden” – wordt onder “Spoony” verstaan de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Madaga B.V. met KvK nummer 50118188, alsook aan haar gelieerde ondernemingen. Onder “de Klant” wordt verstaan elke B2B-partij aan wie Spoony Producten en Diensten levert. Onder “Producten” wordt verstaan de maaltijden die Spoony levert aan de Klant.


1.3 Levering van de Producten vindt plaats op basis van de door Spoony toegezonden offerte (“de Offerte”). Tenzij anders overeengekomen, vormen de Offerte en deze Voorwaarden gezamenlijk de overeenkomst (“de Overeenkomst”).


1.4 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, offertes, prijsopgaven van Spoony, alsook met Spoony gesloten overeenkomsten en andere daarmee samenhangende rechtshandelingen. Toepasselijkheid van voorwaarden van de Klant, dan wel andere (algemene) voorwaarden wijst Spoony uitdrukkelijk van de hand, behoudens schriftelijke aanvaarding van desbetreffende voorwaarden door Spoony.


1.5 Alle aanvragen, offertes en aanbiedingen van Spoony zijn vrijblijvend en kunnen te allen tijde door Spoony worden herroepen of gewijzigd. Indien een aanvraag of offerte een termijn voor aanvaarding bevat, dan geldt dat het aanbod met het verstrijken van die termijn direct komt te vervallen.


1.6 De Klant met wie eenmaal op grond van de Voorwaarden is gecontracteerd, stemt in met de toepasselijkheid van de Voorwaarden op latere Offertes tussen haar en Spoony.


2 PRODUCTEN EN PRIJZEN

2.1 Spoony levert aan de Klant de Producten op basis van het door de Klant gekozen type menu. Bij de samenstelling van het menu wordt onder meer rekening gehouden met de leeftijd van de kinderen, de grammage per kind, alsook eventuele (individuele) dieetwensen. De Klant is verantwoordelijk om juiste en volledige informatie met betrekking tot de bestelling aan Spoony aan te leveren.


2.2 De Producten zijn per portie gebaseerd op de grammages zoals vermeld in het Spoony bestelsysteem en volgens de richtlijnen voor (jonge) kinderen van het Voedingscentrum.


2.3 Wanneer de Afnemer het menu (tussentijds) wenst te veranderen kunnen mogelijke alternatieven worden besproken met Spoony en kunnen de afspraken eventueel worden aangepast.


3 DIENSTEN

3.1 Op verzoek van de Klant spant Spoony zich in om de Klant van advies te voorzien met betrekking tot de aanschaf van apparatuur voor het bewaren en bereiden van de Producten.


3.2 Op verzoek van de Klant adviseert Spoony haar over de voedselveiligheid ten aanzien van de Producten en de daarbij behorende wettelijke bepalingen en overige relevante richtlijnen.


3.3 Op verzoek van de Klant verzorgt Spoony kennisworkshops voor de Klant, zoals over voeding voor (jonge) kinderen.


3.4 Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat Spoony aan de Klant hardware levert, waaronder maar niet beperkt tot koelkasten, ovens en magnetrons (“Hardware”). De Hardware wordt geleverd op basis van de toepasselijke voorwaarden van de betreffende producent. Spoony verschaft de Klant de contactgegevens van deze producent voor eventueel beroep op garanties, dan wel verzoek om (onderhouds)services. Spoony is niet aansprakelijk voor schade dan wel andere tekortkomingen met betrekking tot de Hardware.


3.5 Services op verzoek van de Klant als bedoeld in dit artikel 3 worden door Spoony bij de Klant in rekening gebracht op basis van tussen partijen vast te stellen prijzen en (betalings)afspraken.


4 BESTELLEN

4.1 De Klant kan de Producten bij Spoony uitsluitend bestellen op verpakkingsbasis (‘per schaal’). Het type Product (op basis van leeftijd, samengesteld menu en eventuele allergieën of individuele behoeftes) vermenigvuldigt met het totale aantal benodigde porties per dag wordt per schaal naar boven afgerond.


4.2 Het minimale bestelbedrag per levering bedraagt € 100,– incl. BTW. Spoony behoudt zich het recht voor om bij een bestelling van een lager bedrag bijkomende logistieke en administratieve kosten bij de Klant in rekening te brengen.


4.3 Bestellingen voor de gewenste eetweek kunnen uiterlijk 9 dagen voor de beoogde levering vóór 23:00 uur, in het online bestelsysteem worden geplaatst. De Klant is zelf verantwoordelijk voor het op tijd bestellen. Een bestelling is geplaatst zodra deze in de samenvatting van het bestelmenu van de Klant staat aangegeven. Indien een bestelling te laat is geplaatst kan de tijdige levering niet gegarandeerd worden en kunnen mogelijk extra (logistieke) kosten in rekening worden gebracht.


4.4 Wijziging of annulering van een door de Klant geplaatste bestelling is mogelijk tot de uiterlijke besteldatum (zie artikel 4.3). Wijziging of annulering van de bestelling kan worden doorgegeven in het online bestelsysteem. Wanneer een wijziging of annulering na de uiterlijke besteldatum wordt doorgegeven, doet Spoony haar best hier gevolg aan te geven maar kan zij dit niet garanderen.


4.5 In geval van tijdige wijziging van een bestelling door de Klant als bedoeld in artikel 4.4, en indien Spoony erin slaagt een te laat doorgegeven wijziging in een bestelling alsnog uit te leveren, heeft Spoony het recht hiervoor bijkomende (logistieke) kosten bij de Klant in rekening te brengen (op basis van afstand in kilometers en route).


5 LEVERING

5.1 Levering van de Producten door Spoony aan de Klant geschiedt ten minste éénmaal per week, behoudens feestdagen en afwijkende schriftelijke afspraken.


5.2 Spoony is gerechtigd om – binnen de grenzen van door de Klant aangegeven dieet- of allergievoorschriften – vervangende Producten van soortgelijke kwaliteit en functionaliteit te leveren, indien de oorspronkelijk bestelde Producten op enig moment niet voorhanden zijn.


5.3 Door Spoony aangegeven levertermijnen zijn indicatief en gelden niet als fatale termijn. Eventuele overschrijding van de levertermijn door Spoony geeft de Klant niet het recht op enige vergoeding van (in)directe schade, tot opschorting van enige voor de Klant uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichting of tot beëindiging van de Overeenkomst.


5.4 Spoony plaatst de Producten bij levering in de koelkast van de Klant. Na levering in de koelkast is de Klant zelf verantwoordelijk voor de voedselveiligheid van de Producten conform artikel 7.2.


5.5 Ingeval de Klant de Producten niet (tijdig) conform de Overeenkomst in ontvangst neemt, bijvoorbeeld omdat de locatie van de Klant wegens calamiteit is gesloten, zal Spoony in overleg tegen meerkosten een tweede bezorging aanbieden. Indien ook deze tweede levering niet lukt, komen de kosten van inkoop, opslag en de vernietiging van de betreffende Producten voor rekening van de Klant.


5.6 De Klant dient bij aflevering van de Producten onmiddellijk te onderzoeken of de levering compleet is en beantwoordt aan de Overeenkomst. Eventuele afwijkingen dienen door de Klant uiterlijk op de eerstvolgende werkdag na aflevering vóór 12:00 uur bij Spoony te worden gemeld, bij gebreke waarvan de Producten worden geacht conform de Overeenkomst te zijn ontvangen. Spoony kan bij ontvangst van de melding de Klant verzoeken fotobewijs aan te leveren en/of het Product te bewaren voor fysieke inspectie door Spoony.


5.7 Het indienen van een klacht als bedoeld in Artikel 5.6 geeft de Klant – ongeacht of de kennisgeving daarvan al dan niet tijdig is gedaan – niet het recht om haar betalingsverplichtingen jegens Spoony op te schorten of eventuele schade en/of kosten met facturen van Spoony te verrekenen.


5.8 Spoony streeft ernaar om opgaven van aantallen, gewichten en/of andere aanduidingen met betrekking tot de Producten zo getrouw mogelijk aan te duiden. Spoony staat er echter niet voor in dat zich ter zake nimmer afwijkingen voordoen. Gebruikelijke afwijkingen zijn in elk geval geoorloofd.


6 FACTURATIE EN BETALING

6.1 Spoony factureert in beginsel wekelijks direct aan de Klant, op basis van het aantal bestelde maaltijden op verpakkingsbasis. Facturen van Spoony worden elektronisch naar de Klant verzonden. Indien de Klant een papieren versie van de factuur wenst, dan kan Spoony daarvoor bijkomende kosten in rekening brengen.


6.2 Betaling door de Klant geschiedt door middel van automatische incasso binnen veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.


6.3 Indien de Klant de facturen van Spoony niet voldoet binnen de gestelde betalingstermijn, is de Klant daarover vanaf de eerste dag na verstrijken van de betalingstermijn tot aan de dag van betaling de wettelijke vertragingsrente verschuldigd, zoals gepubliceerd op www.rijksoverheid.nl. Ook is Spoony bevoegd om de redelijkerwijs gemaakte (buiten)gerechtelijke (incasso)kosten bij de Klant in rekening te brengen. 


7 VOEDSELVEILIGHEID EN KWALITEIT

7.1 Spoony produceert haar Producten onder naleving van de algemene hygiënestandaard conform HACCP principes en zoals vereist onder de FSSC 22000 certificering. Afhankelijk van het type Product past Spoony een passende conserveringstechniek toe, waaronder maar niet beperkt tot pasteurisatie en heet afvullen. De toegepaste conserveringstechniek wordt per Product bepaald op basis van productveiligheid en houdbaarheid. Aanvullende product specifieke kenmerken, zoals biologisch (SKAL gecertificeerd) en/of vegetarisch worden vermeld op het etiket.


7.2 De Klant is verplicht ervoor te zorgen dat, vanaf het moment van levering van de Producten op haar vestiging(en), de voedselveiligheid te allen tijde is gewaarborgd in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving. Hiertoe zal zij in ieder geval: (i) het Product gekoeld, te weten onder 7 graden Celsius maar bij voorkeur onder 4 graden Celsius, bewaren; (ii) het consumeren van defecte of bolstaande verpakkingen vermijden; en (iii) met regelmaat controles uit (doen) voeren omtrent (i) en bevindingen omtrent (i) en (ii) documenteren en op verzoek met Spoony delen. Spoony is gerechtigd de Klant van aanwijzingen te voorzien op het gebied van voedselveiligheid, maar Spoony kan op basis van haar adviezen, dan wel het achterwege laten daarvan, nimmer door de Klant worden aangesproken voor enige schade en/of kosten.


7.3 De Klant is gehouden de Producten te bewaren en bereiden volgens de op de verpakking vermelde voorschriften.


7.4 In geval van een klacht over de voedselveiligheid en/of kwaliteit van een Product kan de Klant contact opnemen met het customer care team van Spoony via telefoonnummer 085 2735435 (bereikbaar van maandag – vrijdag tussen 9 en 17 uur). Behoudens het bepaalde in Artikel 5.6, dient de Klant dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen zeven dagen na ontvangst van het betreffende Product, aan Spoony bekend te maken. Om een klacht zo goed mogelijk te kunnen beoordelen, kan Spoony de Klant verzoeken fotobewijs aan te leveren.


7.5 In het onverhoopte geval dat Spoony een recall uitvoert op de Producten, zal de Klant instructies van Spoony omtrent een dergelijke recall opvolgen.


8 INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN

8.1 Intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de Producten – waaronder maar niet beperkt tot merkrechten, auteursrechten en/of handelsna(a)m(en) van Spoony – berusten te allen tijde bij Spoony en gaan op basis van de Overeenkomst niet over op de Klant, ook niet indien de Producten specifiek voor de Klant zijn ontworpen, ontwikkeld of samengesteld, tenzij de overgang van intellectuele eigendom op de Klant uitdrukkelijk is opgenomen in de Overeenkomst.


9 AANSPRAKELIJKHEID

9.1 Spoony is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant en/of derde(n) mochten lijden als gevolg van de Overeenkomst of de geleverde Producten of Diensten, om welke reden dan ook, behoudens indien sprake is van grove nalatigheid of ernstige verwijtbaarheid aan de zijde Spoony.


9.2 In geval aansprakelijkheid van Spoony komt vast te staan, komt slechts directe vermogensschade voor vergoeding in aanmerking, met uitsluiting van indirecte-, gevolg- en/of immateriële schade en tot ten hoogste het door Spoony verzekerde bedrag ad € 2.500.000,– per aanspraak per kalenderjaar.


10 VERTROUWELIJKHEID

10.1 Spoony en de Klant verplichten zich over en weer om de Overeenkomst en alle daarmee verband houdende (rechts)handelingen als strikt vertrouwelijk te behandelen en niet aan derde(n) kenbaar te maken, anders dan ter uitvoering van de Overeenkomst en behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de ander. De Klant is gehouden om deze geheimhouding op te leggen aan bij haar onderneming betrokken personen, zoals haar medewerkers en zij staat ervoor in dat door deze personen geen inbreuk wordt gemaakt op de vorenbedoelde geheimhouding.


11 PRIVACY

11.1 Voor zover in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst door Spoony persoonsgegevens worden verwerkt, zullen deze persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt en overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming.


11.2 Spoony heeft een privacyverklaring waarin is beschreven hoe zij met persoonsgegevens omgaat. De privacyverklaring is te vinden op de website van Spoony (www.spoony.nl).


12 DUUR EN BEËINDIGING OVEREENKOMST EN SLOTBEPALINGEN

12.1 De looptijd van de Overeenkomst bedraagt 12 maanden, met een stilzwijgende verlenging van telkens 12 maanden. De Overeenkomst kan na de initiële termijn door Spoony en door de Klant te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van twee (2) maanden, behoudens indien anders overeengekomen.


12.2 Spoony is bevoegd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk, zonder rechterlijke tussenkomst en met onmiddellijke ingang te ontbinden – zonder dat zij gehouden zal zijn een schadevergoeding te voldoen – in geval van: (i) een tekortkoming door de Klant in de nakoming van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst en/of deze Voorwaarden, (ii) surséance van betaling of faillietverklaring van de Klant, of (iii) verkoop, verpanding of beëindiging van de onderneming van één der partijen.


12.3 Alle vorderingen die Spoony op de Klant heeft of verkrijgt op het moment dat één (of meerdere) van de situaties als bedoeld in artikel 12.2 zich voordoet, zullen deze vorderingen terstond en ten volle opeisbaar zijn.


12.4 De ongeldigheid van een bepaling uit de Overeenkomst heeft geen gevolgen voor de geldigheid van overige bepalingen van de Overeenkomst.


12.5 Op de Overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag.


12.6 Mochten bepalingen uit deze Voorwaarden en de Offerte tegenstrijdig zijn dan prevaleren de bepalingen uit de Voorwaarden.


12.7 Uitsluitend de bevoegde rechter van de rechtbank Amsterdam is bevoegd tot kennisneming van geschillen tussen Spoony en de Klant ter zake de Overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen



Amstelveen, juli 2025