26 aug Kindermarketing: zo kan het ook!
Kindermarketing. Een woord dat tegenwoordig vaak slecht in het nieuws komt. Niet gek als je bedenkt dat onze kinderen door liefkozend starende striphelden op repen, toetjes en broodbeleg continu verleid worden. Maar kindermarketing geeft ons ook ongekende kansen…
Laat ik voorop stellen dat ik het eens ben met de richting die we nu opgaan. Kindermarketing op ongezonde producten moet stoppen. De continue verleiding van ouder én kind is momenteel ongekend. Verpakkingen schreeuwen ‘zonder kleurstoffen’ of ‘puur natuur’ maar ‘vergeten’ even te vermelden dat het wel moddervet is of ontploft van de suiker. Ondertussen hangen onze kinderen jengelend aan onze mouw ‘ah toeoeoe’ te roepen omdat die kleurrijke verpakking met hun persoonlijke TV held ‘NU MEE DIE KAR IN MOET’!
Er wordt zoveel geld verdiend aan goedkoop te produceren lekkernijen dat al die trucs met name ingezet worden voor eten dat bulkt van het vet, suiker of zout. En dat is jammer, want eigenlijk is het fantastisch dat er zoveel wetenschappelijk onderbouwde kennis is over hoe je kinderen kunt verleiden om eten te willen hebben én eten.
Zo is bewezen dat kinderen aangetrokken worden door een verpakking waarop een beestje staat dat hen vrolijk en recht in de ogen aankijkt. Vandaar dat Spoony dol is op oogcontact. Ook hebben onderzoekers aangetoond dat kinderen veel meer groenten eten als we het hapje niet bij de naam noemen. Een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk liet zien dat de consumptie van groenten in een schoolkantine met 99% steeg toen ze geen ‘carrots’ en ‘broccoli’ genoemd werden, maar ‘X-ray Vision Carrots’ en ‘Power Punch Broccoli’. Vandaar dat wij vol trots Spoony ratel rood en Spoony gniffel groen aan jullie presenteren en de woorden ‘doperwtjes’ ‘paprika’ of ‘venkel’ niet in de mond nemen.
Ik ben dus warm pleitbezorger van héél veel kindermarketing. Hoe meer, hoe beter! Maar dan wel alleen op producten die écht gezond zijn.
Smakelijk spelen!
Phaedra